Bakar


Nu är det bakning som gäller här hemma :). Klockan är mkt, men det är kul att baka! Bakar rosenbröd, för er som inte ätit det så är dom fruktansvärt goda :) Små runda frallor med vallmofrön på. Mums!

Kan ju alltid skriva ut receptet....

Rosenbröd (20 portioner)

¤ 50 g smör eller margarin
¤ 2½ dl mjölk
¤ 50 g jäst
¤ ½ tsk salt
¤ ½ msk strösocker
¤ 7 dl vetemjöl (420g)

Pnesling: ägg och vallmofrön


Smält matfettet i en katrsull. Ta av den och häll i mjölken. Smula sönder jästen i en bunke, tilsätt socker, degspadet ioch salt. Rör ut jästen i smeten. Tillsätt största delen (ca 5-6 dl) av mjölet och arbeta degen smidig och blank. Låt den nu stå och jäsa övertäckt i 20 min. Ta upp degen på bakbordet och arbeta den md resten av mjölet. Dela degen i 20 LIKA stora bitar. Rulla till små runda eller ovala bollar. Skär ett kryss i varje bulle och lägg dom på en smord plåt och låt jäsa i ytterligare 10-20 min. Sätt på ugnen på 225 grader. Pensla dom med ägg och strö på vallmofrön. Grädda i ugnen i ca 10 min, till bullarna har fått en gyllenbrun färg.
 
Hoppas ni gillar det :)





Nu måste jag fortsätta, degen har jäst klart nu.






Hugs Gabrielle ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0